"Zelfstandig. Betrokken.
Verbonden"
Kunnen FIRST® LEGO® League (FLL®) teams de kwaliteit van leven van ouderen verbeteren door hen te helpen om zelfstandig, betrokken en verbonden in de gemeenschap te blijven? In de 2012/2013 Senior Solutions™ Challenge zullen meer dan 200.000 jongeren, van 9 tot 15 jaar uit meer dan 60 landen, onderzoek doen naar ouder worden en hoe dit iemands vermogen beïnvloed om zijn of haar levensstijl te behouden. De deelnemers kijken bijvoorbeeld naar mobiliteit, communicatiemiddelen en manieren om fit te blijven. De teams doen onderzoek naar obstakels en komen met oplossingen om de kwaliteit van het leven van ouderen te verbeteren. De teams zullen ook een autonome robot bouwen, testen en programmeren om een set van missies op te lossen, gebruikmakend van LEGO MINDSTORMS®. Gedurende het hele project zullen de teams werken volgens de Core Values van de FLL.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Project. Maak kennis met het project Tijdens het Senior Solutions project gaat je team:
Je wordt iedere dag ouder: vanaf het moment dat je geboren wordt tot op de dag van vandaag. In het begin betekende dat groeien, leren lopen, leren praten en de wereld om je heen leren kennen. Je groeit van baby tot peuter, tot kind, tot tiener, tot volwassene en dan tot oudere. De opdracht van het project van dit seizoen is het onderzoeken van deze laatste fase. Heb je er ooit over nagedacht hoe het is om boven de 60 te zijn? “Saai” zeg je? Maar wist je dat:
Maar, net zoals het niet meeviel om van een baby een volwassene te worden, zo heeft het soms ook nadelen om ouder te worden. Sommige ouderen hebben moeite met dingen onthouden. Als je zenuwstelsel ouder wordt, duurt het langer om veranderingen op te merken en hierop te reageren. Als je spieren ouder worden, worden ze minder flexibel, sommige mensen gaan daardoor langzamer bewegen. Sommige delen van het lichaam gaan minder goed werken. Ziektes zoals osteoporose (botontkalking), artritis (gezwollen gewrichten), glaucoom (druk in het oog die blindheid kan veroorzaken) en andere ziektes treffen ouderen vaak. Als vrienden en familie minder actief worden of zelfs overlijden, kunnen ouderen zich eenzaam voelen. Ouderen hebben vaak meer zorg nodig: fysiek, mentaal, emotioneel of sociaal. Iedereen wordt op een andere manier oud. Sommige mensen hebben maar één of twee klachten en anderen hebben er helemaal geen. Veel ouderen werken nog steeds, sporten, dansen, reizen en hebben veel plezier. Net zoals andere mensen hebben ouderen de goede oplossingen nodig voor hun tekortkomingen.
Zoek een oudere om mee samen te werken De opdracht van het project dit jaar is om de problemen op te lossen waar ouderen mee te maken krijgen als ze ouder worden. Om te beginnen moet je team een oudere zoeken om mee samen te werken. Met een ‘oudere’ wordt niet altijd hetzelfde bedoeld, maar voor Senior Solutions moet je op zoek naar iemand van 60 jaar of ouder.
Ieder teamlid – Begin bij je familie en vrienden: denk aan je eigen grootouders, overgrootouders, buren, bewoners van een bejaardentehuis of oppasouders. Maak een lijstje van de ouderen die je kent. Hoe ken je ze?
Als team – Kijk nu eens naar alle lijstjes. Overleg over hoe je in contact kunt komen met deze ouderen. Wonen ze in de buurt? Kan je ze op gaan zoeken? Of kan je ze opbellen? Misschien maken ze wel gebruik van Social Media? Of kan je ze een e-mail sturen? Of een brief? Kunnen ze je iets vertellen over hoe het leven was toen zij jonger waren?
Als team – Maak kennis met de oudere die je gaat helpen. Hij of zij zal jullie “senior partner” zijn dit seizoen. Ondervraag over zijn of haar leven tot nu toe en over de problemen waar hij of zij mee te maken heeft. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen: Waar bent u geboren? Hoe anders was het leven toen? Waar zat u op school? Wat heeft u gestudeerd? Wat deed of doet u voor werk? Wat vond u leuk toen u 10, 25 of 40 was? Wat vindt u nu leuk? Welke dingen zijn moeilijker geworden? Waarom? Wat zou uw leven makkelijker maken? Denk eraan dat iedereen respectvol behandeld wil worden, ook ouderen. Probeer erachter te komen wat je senior partner fijn vindt aan ouder zijn en wat lastig is. Misschien vertelt hij of zij ook over de uitdagingen van andere ouderen. Voorbeeld hiervan zijn:
Ga tijdens je onderzoek ook op bezoek bij iemand die aan het probleem werkt. Is er bijvoorbeeld een wetenschapper, ingenieur, arts of technicus die een nieuwe techniek ontwikkelt? Is er een maatschappelijk werker, een wethouder of een zorgverlener die met een oplossing bezig is? Kan je team met deze mensen in contact komen?
Creëer een innovatieve oplossing Nu je team een probleem heeft gekozen, is het tijd om aan een innovatieve oplossing te gaan werken - eentje die het leven beter maakt. Dit kan zijn door een bestaande oplossing te verbeteren, een bestaande oplossing op een andere manier te gebruiken of door iets heel nieuws uit te vinden. Het leren over bestaande oplossingen is maar het begin. Hoe kan jouw oplossing ervoor zorgen dat ouderen zich meer gerespecteerd voelen en kunnen doen wat ze leuk vinden? Hoe zorgt jouw oplossing ervoor dat ouderen onafhankelijk, betrokken en actief blijven? Denk erover na. Werk samen! Brainstorm! Deel al je ideeën. Dat ‘gekke idee’ van één van de teamleden kan het begin zijn van jullie innovatieve oplossing. Wat kan er op een andere manier? Wat kan er beter? Wat moet er gebeuren om jullie oplossing werkelijkheid te laten worden? Voor een goede oplossing heb je alle verbeeldingskracht en vindingrijkheid van je team nodig. De oplossing kan zo voor de hand liggen dat je je afvraagt waarom het probleem er eigenlijk is. En vergeet niet om plezier te hebben, dat is het belangrijkste!
Als je een oplossing gevonden hebt, is het tijd om het onderzoek te delen met anderen en uit te leggen waarom de oplossing helpt. Je mag zelf kiezen hoe. Je kunt een presentatie geven. Een website maken. Een toneelstukje opvoeren. Een stripboek maken. Een rap. Een poster. Flyers uitdelen. Schrijf een gedicht, een liedje of een verhaal. Wie is er geholpen met de oplossing? Hoe kan je die mensen bereiken? Kan je het onderzoek en de oplossing presenteren aan andere ouderen, aan politici, aan doktoren, technici of mensen die al aan het probleem werken? Vraag ook aan je senior partner aan wie hij of zij de oplossing wil vertellen. Wat is de beste manier om die mensen te bereiken? Het delen van de oplossing mag op verschillende manieren: simpel of ingewikkeld, serieus of grappig, als de mensen er maar van leren.
Als je naar een FIRST® LEGO® League wedstrijd gaat, bereid dan een presentatie voor voor de juryleden waarin je het probleem en de oplossing deelt. In de presentatie kun je gebruik maken van: posters, powerpoint slides, modellen, filmpjes of onderzoeksmaterialen. Wees creatief! Denk eraan dat je een blijvende indruk wil achterlaten.
Leer meer over hoe je presentatie beoordeeld zal worden door het juryformulier te bekijken.
Onthoud dat de officiële FLL Challenge documenten uiteindelijk altijd bepalen wat jullie moeten doen voor het Project en de Robot Game van dit jaar. Als jullie niet zeker zijn hoe je hiermee moet beginnen, dan kunnen de volgende hulpbronnen jullie op weg helpen:
Als
jullie nog meer vragen over het project hebben stuur dan een e-mail naar FLL@techniekpromotie.nl. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Veldopbouw
Het veld is waar de Robot Wedstrijd plaatsvindt.
HET
BOUWEN VAN EEN TAFEL
Materialen
Onderdelen
Montage Stap 1)
Bepaal welke kant van het triplex of multiplex tafeloppervlak (A) de
minst vlakke is en gebruik deze als de onderkant. Schroef de
versteviging (D) vast aan de onderkant (ongeveer iedere
45 cm). Controleer of de schroeven volledig zijn aangedraaid en niet
uitsteken. Schuur eventuele splinters. HET
PLAATSEN VAN DE WEDSTRIJDMAT 'HALVE' OEFENTAFEL 'HELE' WEDSTRIJDTAFEL HET
BOUWEN VAN DE MISSIEMODELLEN HET
OPSTELLEN VAN DE MISSIEMODELLEN Dual Lock is gemaakt om vast te plakken of te “locken” aan zichzelf, als twee stukjes tegen elkaar aangedrukt worden. Maar het is ook makkelijk los te maken, zodat je de modellen los kan vervoeren of opslaan. Het vastplakken van de Dual Lock hoeft maar een keer te gebeuren, daarna kun je de modellen eenvoudig aan de mat locken of losmaken. Om Dual Lock te bevestigen: LET OP:
Zorg ervoor dat de vierkantjes precies op de X-en zitten en dat de
modellen precies op hun markering zitten. TIP: Voor grote of flexibele modellen breng de Dual Locks in één of twee paren tegelijkertijd aan. (Opmerking: De ringen in sommige afbeeldingen hieronder zijn geen onderdeel van de missies en zitten niet in de Challenge set. Ze staan alleen op de afbeeldingen ter verduidelijking van de X-en waar geen Dual Lock op geplaatst moet worden)
QUILTS – Dual Lock op 5 plekken voor het blauwe paar en op 6 plekken voor het oranje paar zoals op de mat is aangegeven.
TUINIEREN – Dual Lock op 2 plekken zoals in onderstaande afbeelding. Plaats geen Dual Lock op de plek waar de ring ligt. Zet de tuin zo neer dat de bruine krat op de markering staat. Het aantal, de vorm en de plaats van de bloemen is niet relevant voor de missies en mag en kan per missie verschillen. Ook de inhoud van de krat is niet van belang.
FORNUIS – Dual Lock op 4 plekken zoals op de mat is aangegeven. De beginpositie is met twee rode pitjes.
SAMENWERKEN
EN OVEREENKOMSTEN HERKENNEN – Dual
Lock op 4 plekken zoals op de mat is aangegeven. De beginpositie is als
volgt: met de wijzer naar het oosten. QUILTS TUINIEREN FORNUIS
SAMENWERKEN HULPDIEREN – Dual Lock op 5 plekken die op de mat staan aangegeven, maar sla de X-en over die hieronder met ringen zijn gemarkeerd. De beginpositie is als volgt: met de grijze schijf helemaal naar het oosten en het skateboard tussen de lijnen, tegen het zuidelijke stootblok. Activeer en reset dit model door aan de grijze schijf te trekken of ertegen te duwen. Duw niet tegen het zuidelijke stootblok.
KRACHTTRAINING – Dual Lock op 8 plekken, zoals aangegeven in de afbeelding hieronder. Sla de X-en gemarkeerd met een ring over. Beginpositie is als volgt: met het gewicht recht naar beneden en de hendel in rust, zoals hiernaast aangegeven. FLEXBILITEIT
– Dual Lock op 4 plekken, zoals aangegeven in de afbeelding hieronder.
Sla de X-en gemarkeerd met een ring over.
ONGERELATEERD – Gelieve het linkse model te negeren als je het ziet. Het hoort niet bij de missies of op het veld en heeft nergens iets mee te maken. Het is een overduidelijk zinloos model uit 2011 wiens adembenemende krankzinnigheid slechts wordt overtroffen door zijn opvallende agressie. Helaas zijn problemen met deze enorm irritante onruststoker in de afgelopen 9 maanden ernstig geëscaleerd, tot het punt dat zelfs de autoriteiten bang zijn. Verwar deze onstabiele plaag niet met de rechtse, waarvan bekend is dat aangenaam, intelligent en grappig, maar nog steeds totaal irrelevant. Tot slot, negeer deze hele paragraaf als hij je op enige wijze verwart. BOWLING
– Zet de kegels precies op de markering. Zorg dat de kegels recht zijn
door erop te drukken, iedere keer als ze opnieuw neergezet worden. MEDICIJNEN
– Zet de medicijnflesjes precies op de markering, maar in willekeurige
volgorde qua kleur en op willekeurige afstand van elkaar. Plaats de
flesjes wel binnen de lijnen en op minstens een medicijnflesbreedte van
elkaar verwijderd. De witte ‘etiketten’ staan in zuidelijke
richting. De lussen moeten verticaal zijn en niet vervormd. MINIMALE AFSTAND NETJES BINNEN DE LIJNEN FOUT GOED BALLENHOUDER – Op een finale staat dit model in het midden tussen twee velden. Als je maar één oefenveld hebt (hetgeen meestal het geval zal zijn), dan hangt dit model gedeeltelijk over de noordzijde. Plaats daarom een of meerdere balkjes onder het model om het te ondersteunen. Dual Lock wordt geplaatst zoals aangegeven op de mat. Plaats de ballen zoals op de afbeelding: de middelste bal moet geel zijn, de zijkanten moeten per kleur gesorteerd zijn, maar het maakt niet uit welke kleur aan welke kant ligt.
OVERGANGEN – Plaats voor de trap de Dual Lock op 8 plaatsen, sla de twee X-en met ringen over. Voor de verankering moeten 2 Dual Locks geplaatst worden en voor de helling ook 8, zoals op de mat aangegeven. Plaats het kantelende platform over de verankering. Het platform moet uitgelijnd staan met de trap en moet in zuidelijke of noordelijke richting kunnen kantelen, maar niet schuiven.
BASIS– Plaats de 4 overgebleven quiltvierkanten, de planten en de gele bal in de basis. Het maakt niet uit hoe of waar ze liggen, omdat je items in de basis toch mag verschuiven. LINKERKANT RECHTERKANT VELDONDERHOUD
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Missies
DENK
ERAAN: Jullie
zijn dol op ouderen. Jullie worden later zelf een oudere. De Senior
SolutionsTM challenge gaat over concepten die iedereen
aangaan, direct en indirect, nu en later.
Ouderen willen dezelfde dingen en hebben dezelfde dingen nodig als toen ze jong waren en dezelfde dingen die jullie willen. Ze willen zijn: ZELFSTANDIG – om te doen wat ze willen, wanneer ze dat willen en hoe ze willen (waar ze ook wonen) BETROKKEN – om zich nuttig en nodig te voelen en plezier te hebben VERBONDEN – om waardevolle relaties met vrienden en familie te hebben Ouderen zijn wijs en hebben inzicht, omdat ze al een leven vol ervaring achter de rug hebben. Het probleem is dat hoe ouder we worden, hoe lastiger het leven wordt. We worden minder sterk, snel en flexibel en worden vergeetachtig. Ons gehoor, gezichtsvermogen en andere zintuigen worden minder. Het is moeilijker om ons te verplaatsen. We krijgen gezondheidsproblemen en onze vrienden en familie overlijden. We zijn onbekend met nieuwe technologie... In de Senior SolutionsTM robot game gaan jullie samen met jullie robot het hoofd bieden aan een aantal uitdagingen en opdrachten die te maken hebben met zelfstandig, betrokken en actief zijn. Geen ervan heeft te maken met ‘oud’ zijn, maar sommigen hebben een gemakkelijke en een moeilijkere uitvoering. Als je ziet hoe veel moeilijker de moeilijke versies zijn, en je je robot ontwerpt om deze aan te kunnen, stel je dan voor welke innovatieve oplossingen en verbeteringen je in het echt zou kunnen maken, die het leven gemakkelijker maken voor ouderen – voor de mensen dichtbij je en voor je toekomstige ik. Let op! Belangrijk! Iedereen moet natuurlijk de details van de missies uitgebreid bestuderen, maar ook de andere drie missie-documenten zijn van groot belang, zowel voor nieuwe als ervaren teams. Het Vraag&Antwoord document verandert tijdens het seizoen, dus raadpleeg deze regelmatig! De andere documenten zijn Veldopbouw + Regels + Vraag&Antwoord Waarom?
HOUT
BEWERKEN
Voorbeeld - geen score Voorbeeld - score
HULPDIEREN BOWLEN
KRACHTTRAINING
FORNUIS TUINIEREN
VIDEO
BELLEN QUILTS
CARDIOVASCULAIRE
TRAINING FLEXIBILITEIT
OVERGANGEN
SAMENWERKEN
EN OVEREENKOMSTEN HERKENNEN
BALSPEL
“TOEKOMSTIGE EFFECTEN VAN DE BESLUITEN VAN VANDAAG” FEIT: Scheidsrechters moeten
altijd de kleur van alle ballen bijhouden Als de storing komt door een van
deze redenen: Als de scheidsrechter bepaalt
dat de storing veroorzaakt is door een defect of verkeerd gebouwd
ballenmodel, dan mag het ballenmodel niet meer gebruikt worden. De score
is dan als volgt: AANRAAKPENALTY |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regels
1. GRACIOUS PROFESSIONALISM™
2. DEELNAME
3. INTERPRETATIE
4. MATERIAAL
Een missie bestaat uit een of meerdere doelen met resultaten, die worden toegelicht in het “Missies” document.
Op een finale worden twee robot wedstrijdvelden naast elkaar gezet, en jullie team zal tegen een ander team in een wedstrijd spelen. Er zullen ten minste drie wedstrijden gespeeld worden. Een wedstrijd duurt 2 ½ minuut en verloopt als volgt:
7. RONDE Het proces waarin alle teams 1 wedstrijd spelen noemen we een ‘ronde’.
8. BASIS De basis is een denkbeeldige kubus die gevormd wordt door de muren op de omtrek van de basis op de mat, inclusief de binnenkant van de muren en een onzichtbaar plafond op 40 cm hoogte.
Het veld is de plek waar de robotwedstrijd zich afspeelt. Het bestaat uit missiemodellen op een missiemat.
10. MISSIEMODELLEN Missiemodellen zijn objecten die zich al op het veld bevinden vóórdat de wedstrijd begint.
11. ZWAARTEKRACHTTEST Altijd als je er (met de HAND) voor zorgt dat een missiemodel een ander object (inclusief de robot, andere objecten die het team meebrengt of andere missiemodellen) aanraakt of opsluit. Dan moet de zwaartekracht alleen genoeg zijn om de twee te scheiden, als de grootste van de twee wordt opgepakt of omgedraaid. Met andere woorden: je mag missiemodellen niet aan iets anders vastmaken.
12. ROBOT De robot bestaat uit de controller en alles dat er met de hand aan vast is gemaakt (op iedere manier, in iedere configuratie) dat niet bedoeld is om los te komen, behalve met de hand.
13. VRACHT Vracht is alles dat een robot bij zich heeft om te verplaatsen of weg te brengen.
14. AUTONOMIE De robot game wordt gespeeld door een “autonome” robot.
15. ACTIEVE ROBOT <> INACTIEVE ROBOT
Deze regels leggen uit wat er gebeurt als jullie de robot aanraken.
Deze regel heeft niets te maken met het aanraken van de robot door jullie.
Dit gaat over de situatie dat een missiemodel buiten de basis stuk wordt gemaakt, of de Dual Lock van het model loskomt van de mat.
23. HERSTELBARE ONGELUKKEN
26. AANRAKEN
Tenzij een bepaalde manier vereist is, wordt jullie score bepaald op basis van de status van het veld op het moment dat de wedstrijd eindigt.
Niemand mag iets op het veld aanraken:
Wanneer je je robot bouwt en programmeert, denk er dan aan dat, ondanks dat onze leveranciers, sponsoren en vrijwilligers er alles aan doen om te zorgen dat de velden goed en identiek zijn, er toch verschillen kunnen zijn, zoals:
33. ROBOT WEDSTRIJD ONDERSTEUNING De beste plaats voor ondersteuning bij de robot wedstrijd is de Vraag & Antwoord-pagina.
WAARSCHUWING: Fora zijn een goede plek om ideeën en tips te delen met andere teams, maar dit is geen officiële informatiebron voor wat dan ook.
a. Geen limiet meer op het aantal sensoren. b. Definitie van ‘robot’ is toegevoegd. c. Je mag je robot afzetten als je “klaar” bent zonder daarvoor een aanraakpenalty te krijgen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vraag en Antwoord De vraag & antwoordpagina biedt uitsluitsel over onduidelijkheden in de missieteksten en/of de regels, maar ook vragen m.b.t. het project worden hier behandeld. Onderstaande uitspraken zijn dus, in combinatie met de missies en regels, de definitieve regels die gehanteerd zullen worden door de scheidsrechters. Zie ook regel 32. Je kunt vragen (die je niet met behulp van de documenten kunt beantwoorden) en onduidelijkheden e-mailen naar FLL@techniekpromotie.nl. Zie ook regel 33.
De pagina is als volgt ingedeeld:
Vraag en Antwoord Robotwedstrijd
De Vraag & Antwoordpagina biedt uitsluitsel over onduidelijkheden in de missieteksten en/of de regels, maar ook veel gestelde vragen m.b.t. het project worden hier behandeld. Dit gedeelte richt zich op de vragen die betrekking hebben op de robotwedstrijd. Je kunt vragen (die je niet met behulp van de documenten kunt beantwoorden) en opmerkingen e-mailen naar FLL@techniekpromotie.nl. Zie ook regel 33.
9. Cardiovasculaire tabel typefout? Sommige van jullie hebben opgemerkt dat er tussen positie 6-0 en 6-1 een ‘sprong’ van 13 punten wordt gemaakt, waar het lijkt dat er een ‘sprong’ van 3 punten gemaakt moet worden. Is dit een typefout? Nee, dit is een bewuste actie. De punten blijven dus zoals beschreven in deze tabel.
8. Hoogte muren van de tafel. Er zijn mensen die vragen hebben over de wijziging in de hoogte van de tafelranden. In het document van dit jaar staat een hoogte beschreven van 77 mm ± 13 mm. Deze ruime marge is bewust toegepast om te voorkomen dat teams nieuwe tafels moeten maken. Er wordt wel naar gestreefd om langzaam maar zeker naar lagere tafelranden toe te werken. De reden hiervoor is omdat dit goedkoper en lichter is, minder opslagruimte inneemt en een beter zicht op de tafel oplevert.
7. Aanraakpenalty, scheidsrechter. De missietekst is onduidelijk voor wat betreft de scheidsrechter doet wanneer jullie de robot buiten de basis oppakken. Hier volgt een toelichting: De scheidsrechter draait de molen van de cardiovasculaire training één klik tegen de klok in, gezien vanuit de noordkant van het veld.
6. Dual lock. Twee dingen: Als eerste; lees goed het veldopbouw document wanneer je de Dual lock aanbrengt op de mat. Er zijn wijzigingen doorgevoerd nadat de mat geproduceerd is. Twee; in het veldopbouw document staat verwarrende (conflicterende) informatie over het ‘Samenwerken’ model. Ter verduidelijking, dit model moet met 4 Dual locks bevestigd worden, op elke hoek één.
5. Foutieve informatie in video. Oh jee, in de video van FIRST (alleen Engelstalig) wordt gezegd dat er bonuspunten zijn voor de Cardiovasculaire training. Dit is niet waar. Ondanks dat de molen ‘teruggedraaid’ kan worden, levert deze geen punten op wanneer de molen niet gedraaid wordt tijdens het spel.
4. Extra ballen meenemen. Het is niet toegestaan om ballen mee te nemen naar het wedstrijdveld wanneer deze bedoeld zijn om te gebruiken als bowlingballen. De ballen worden echter regelmatig gebruikt op de robot, dit is uiteraard wel toegestaan. Dit is dus een herinnering aan regel 10.a.
3. Molen klikken. De robot moet de molen van de cardiovasculaire training klikken. Het is niet toegestaan om de wijzer van de display rechtstreeks te bewegen. Het is niet toegestaan om deze missie op één of andere manier te doen die ervoor zorgt dat deze missie niet veel, heel veel, tijd kost. Het is ook niet toegestaan dat de robot vanuit de basis de molen klikt. Wanneer dit niet duidelijk genoeg blijkt uit de missietekst, dan wordt dit jullie bij deze duidelijk gemaakt. Wij vinden het fantastisch wanneer jullie manieren weten te vinden om de missies op een makkelijke manier op te lossen, maar ieder jaar wordt er één missie toegevoegd om ervoor te zorgen dat het onmogelijk maakt om alle missies binnen 2,5 minuut op te lossen. Dit heeft een reden. De juiste manier voor de cardiovasculaire training is: Verlaat de basis, draai de molen één klik (en doe eventueel andere opdrachten), ga terug naar de basis, verlaat de basis opnieuw en draai de molen nog een klik (eventueel weer in combinatie met andere opdrachten). De wijzer van de display mag alleen bewegen door het draaien van de molen, en slechts één keer per keer dat de robot de basis verlaten heeft.
2. Losse ballen verwijderen Op veler verzoek; deze V&A geeft een uitzondering op regel 21.a. De scheidsrechter zal ballen WEL van het veld verwijderen. Zowel de ballen van de ballenhouder, als de bal die is gebruikt voor het bowlen. De scheidsrechter doet dit op jullie verzoek. Jullie mogen het ook zelf doen, wanneer de scheidsrechter te ver weg staat. Zodra de ballen zijn verwijderd zullen deze niet meer teruggeplaatst worden. Deze aanpassing heeft geen invloed op het hergebruiken van de gele bowlingbal, jullie krijgen allemaal twee kansen voor het bowlen.
1. Robot raakt alleen het middelste platform. Dit betekent niet: Het enige dat de robot hoeft te doen, is het platform aan te raken. Het betekent: De robot raakt alleen het platform en niets anders.
Vraag en Antwoord Project
De Vraag & Antwoordpagina biedt uitsluitsel over onduidelijkheden in de missieteksten en/of de regels, maar ook veelgestelde vragen m.b.t. het project worden hier behandeld. Dit gedeelte richt zich op de vragen die betrekking hebben op het project. Je kunt vragen (die je niet met behulp van de documenten kunt beantwoorden) en onduidelijkheden e-mailen naar FLL@techniekpromotie.nl. Zie ook regel 33.
4. We hebben met een groep ouderen samengewerkt. Is het toegestaan om meer dan 1 Senior Partner te hebben? Ja, jullie team mag meer dan 1 senior partner hebben. Zorg er wel voor dat in jullie project presentatie duidelijk wordt gemaakt wie de ouderen zijn waarmee jullie hebben samengewerkt (de individuen of de groep), zodat de juryleden weten dat jullie tenminste met 1 senior partner hebben samengewerkt.
3. Mag onze Senior Partner een rol spelen in onze presentatie op de (regio)finale? Alleen de teamleden kunnen een rol spelen bij de jureringen op de (regio)finales. Wanneer het bij de (regio)finale waaraan jullie deelnemen is toegestaan om toeschouwers mee te brengen, kan jullie Senior Partner uitgenodigd worden om jullie presentatie te komen bekijken. Neem contact op met de organisator van jullie (regio)finale om na te vragen welke gedeelten van de (regio)finale toegankelijk zijn voor publiek.
2. Mogen wij een Senior Partner kiezen die ouder is dan 60 jaar? Jazeker! De Senior Solutions challenge richt zich op de problemen waar mensen tegenaan lopen wanneer zij ouder worden. Het moment waarop mensen tegen deze problemen oplopen kan per persoon verschillen, en ‘senior / oudere’ betekent voor alle mensen iets anders. De enige voorwaarde is dat jullie geen Senior Partner mogen kiezen die jonger is dan 60 jaar.
1. Waar kan ik vinden waaraan ons onderzoek en de presentatie moeten voldoen? In
het project
document vind je alle voorwaarden voor jullie onderzoek en de
presentatie. Vanaf het kopje ‘Presenteer je oplossing op een finale’
(pagina 4), vind je aan welke voorwaarden de presentatie moet voldoen.
Hopelijk vind je de overige informatie in het document ook nuttig. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Data finalesFinales FIRST® LEGO® League Benelux seizoen 2012/2013 Senior Solutions™ Hieronder vind je alle data van de regiofinales van de FIRST® LEGO® League (FLL®) Benelux seizoen 2012/2013 Senior Solutions™, voor zover deze al bekend zijn. Wil je meer informatie over jouw regiofinale, kijk dan op de pagina Regiopartners voor de contactpersoon van jouw regio.
Internationale toernooien De data voor de internationale toernooien 2012/2013 die bekend zijn, zijn hieronder vermeld. Kijk voor meer informatie over de internationale toernooien en hoe jouw team zich hiervoor kan kwalificeren op de pagina Internationale toernooien.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prijzen: Hoofdprijs/ Champion’s AwardDe meest prestigieuze prijs van allemaal, de hoofdprijs, bevat vier hoofdelementen: 1. Project 2. Robotontwerp 3. Core Values 4. Robotprestatie
De FLL ervaring bestaat uit de robotwedstrijd en het projectonderzoek, maar hoe kinderen werken aan de hand van de kernwaarden is net zo belangrijk. Het team dat deze prijs wint, heeft op alle onderdelen goed gescoord en laat zien dat ze geïnspireerd zijn geraakt door de mogelijkheden van wetenschap en techniek, waarbij respect, aanmoediging en samenwerking een belangrijke rol hebben gespeeld.
Bij het toekennen van deze prijs wordt gebruik gemaakt van rankings van de 3 juryonderdelen (project, robotontwerp, core values). De teams die op deze 3 onderdelen in totaal het hoogste geranked zijn, maken kans op de Champion's Award. Daarnaast moeten ze voldoen aan drie punten:
Vervolgens wordt in een juryberaad besloten welk team de Champion’s Award verdiend. RobotprestatieprijsDeze prijs wordt toegekend aan het team van wie de robot in de wedstrijd de hoogste prestatie op het competitieveld levert. De hoogste score van de 3 gespeelde wedstrijden telt. Eventuele extra finalerondes tellen hiervoor niet mee. ProjectprijsOp de dag van de wedstrijd zal ieder team ongeveer vijf minuten hebben om zijn onderzoeksbevindingen aan de jury te presenteren. Er zijn talloze mogelijkheden en creatieve wegen om de onderzoeksopdracht te presenteren zoals toneelstukjes, formele presentaties en demonstraties. Juryleden zullen hierbij onder andere kijken naar de volgende items:
De Projectprijs wordt uitgereikt aan het team wiens kwaliteitsonderzoek, innovatieve oplossingen en creatieve presentatie het beste een diepgaand begrip van de verschillende wetenschappelijke disciplines en onderwerpen in de Challenge onderzoeksopdracht weergeven.
Deze prijs wordt bij toernooien met meer dan 25 teams opgesplitst in 3 prijzen: Onderzoeksprijs Innovatieve oplossingprijs Presentatieprijs RobotontwerpprijsDe prijs voor een winnend ontwerp wordt toegekend op drie onderdelen: 1. Mechanisch ontwerp 2. Programmering 3. Strategie&innovatie
De jury zal onder andere kijken naar de volgende punten:
Deze prijs wordt bij toernooien met meer dan 25 teams opgesplitst in 3 prijzen: Robotontwerpprijs Robot programmeerprijs Robot Strategie&innovatieprijs
Core Values awardDe Core Values naleven is noodzakelijk om te slagen in de FIRST LEGO League en is het voornaamste ingrediënt van ieder team. Er zijn verschillende mogelijkheden om de Core Values te beoordelen.
Regiopartners beslissen zelf in welke vorm ze deze jurering uitvoeren. Aangeraden wordt om minimaal een teamactiviteit bij de jurering uit te laten voeren.
De juryleden zullen hierbij onder andere kijken naar de volgende items:
Deze prijs wordt bij toernooien met meer dan 25 teams opgesplitst in 3 prijzen: Inspiratieprijs Teamwork award Gracious Professionalism™ award Extra prijzenAfhankelijk van de organisatie van de verschillende wedstrijden kan er gekozen worden om extra prijzen uit te reiken. Enkele voorbeelden zijn: de Vrijwilligersprijs, Beste Teamcoach en de Doorzettersprijs. VrijwilligersprijsZonder vrijwilligers geen FIRST LEGO League; zo simpel is het. Deze prijs is dan ook voor een vrijwilliger die zich volledig heeft ingezet op of voor de finaledag. Een blijk van dank vanuit de organisatie, eigenlijk voor alle vrijwilligers. Beste TeamcoachprijsVeel teams bereiken mijlpalen van succes dankzij hun goede relatie met een volwassen coach of mentor. Deze prijs gaat naar de coach of mentor van wie de wijsheid, leiding, geduld en toewijding het meest duidelijk aanwezig is bij de ontmoetingen van het team met de jury. DoorzettersprijsDe Doorzettersprijs is een topprijs! Dit is de prijs voor het team dat niet opgeeft. Alles mag dan tegenzitten, dit team gaat door en gaat zeker niet bij de pakken neer zitten! Met recht mogen zij zich doorzetters noemen! Junior Judges AwardDeze prijs wordt uitgereikt door de Junior Judges, kinderen van 12 t/m 15 jaar die beoordelen op de Core Values.
Welke prijzen precies uitgereikt worden, is afhankelijk van de grootte van de finale. Als je wilt kun je vooraf informeren bij de organisator van jouw finale welke prijzen er worden uitgereikt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JureringTijdens de Benelux finale 2012 wordt voor het eerst gewerkt met de nieuwe vorm van jureren die vanaf het Senior SolutionsTM seizoen wereldwijd gebruikt wordt. Op deze pagina wordt uitgelegd op welke punten in het nieuwe systeem beoordeeld wordt.
Teams worden beoordeeld op vier onderdelen:
De grootste verandering is dat de teamwork jury wordt vervangen door de Core Values jury. Teamwork is hier een onderdeel van geworden. Daarnaast worden de teams beoordeeld op hoe inspirerend ze zijn naar elkaar en naar anderen en of ze Gracious ProfessionalismTM toepassen. De jurycriteria per onderdeel zijn ook aangepast. Een aantal algemene regels:
Junior Judges Tijdens de FLL Benelux finale in het Food Factor seizoen zijn er voor het eerst ook Junior Judges aanwezig geweest. Dit zijn kinderen in de leeftijd van 12 t/m 15 jaar die tijdens de dag rondlopen in de pit area en het wedstrijdgedeelte. Zij beoordelen de teams ook op de Core Values:
Tijdens de prijsuitreiking wordt de Junior Judges Award uitgereikt. Er zijn ook extra deelprijzen te winnen per Core Value, deze worden door de Junior Judges naar het team gebracht in de pit area. De teams hoeven niet op een vastgestelde tijd aanwezig te zijn. De junior judges zorgen zelf dat ze alle teams zien. De Junior Judges jurering staat los van de officiële beoordeling van de Core Values en tellen hierin dus niet mee. De Junior Judges jurering telt ook op geen enkele wijze mee voor de Champion’s Award. Regiopartners besluiten zelf of
er junior judges aanwezig zijn op de regiofinale.
Hieronder staat een omschrijving van de prijzen die gewonnen kunnen worden. Hierin zijn ook een aantal zaken aangepast. Zo zijn er (bij toernooien met meer dan 25 teams) 3 prijzen per juryonderdeel te winnen en geen ‘overall’ prijzen meer per jurycategorie.
FLL Prijzen Hoofdprijs/ Champion’s AwardDe meest prestigieuze prijs van allemaal, de hoofdprijs, bevat vier hoofdelementen: 1. Project 2. Robotontwerp 3. Core Values 4. Robotprestatie
De FLL ervaring bestaat uit de robotwedstrijd en het projectonderzoek, maar hoe kinderen werken aan de hand van de kernwaarden is net zo belangrijk. Het team dat deze prijs wint, heeft op alle onderdelen goed gescoord en laat zien dat ze geïnspireerd zijn geraakt door de mogelijkheden van wetenschap en techniek, waarbij respect, aanmoediging en samenwerking een belangrijke rol hebben gespeeld.
Bij het toekennen van deze prijs wordt gebruik gemaakt van rankings van de 3 juryonderdelen (project, robotontwerp, core values). De teams die op deze 3 onderdelen in totaal het hoogste geranked zijn, maken kans op de Champion's Award. Daarnaast moeten ze voldoen aan drie punten:
Vervolgens wordt in een juryberaad besloten welk team de Champion’s Award verdiend. RobotprestatieprijsDeze prijs wordt toegekend aan het team van wie de robot in de wedstrijd de hoogste prestatie op het competitieveld levert. De hoogste score van de 3 gespeelde wedstrijden telt. Eventuele extra finalerondes tellen hiervoor niet mee. ProjectprijsOp de dag van de wedstrijd zal ieder team ongeveer vijf minuten hebben om zijn onderzoeksbevindingen aan de jury te presenteren. Er zijn talloze mogelijkheden en creatieve wegen om de onderzoeksopdracht te presenteren zoals toneelstukjes, formele presentaties en demonstraties. Juryleden zullen hierbij onder andere kijken naar de volgende items:
De Projectprijs wordt uitgereikt aan het team wiens kwaliteitsonderzoek, innovatieve oplossingen en creatieve presentatie het beste een diepgaand begrip van de verschillende wetenschappelijke disciplines en onderwerpen in de Challenge onderzoeksopdracht weergeven.
Deze prijs wordt bij toernooien met meer dan 25 teams opgesplitst in 3 prijzen: Onderzoeksprijs Innovatieve oplossingprijs Presentatieprijs RobotontwerpprijsDe prijs voor een winnend ontwerp wordt toegekend op drie onderdelen: 1. Mechanisch ontwerp 2. Programmering 3. Strategie&innovatie
De jury zal onder andere kijken naar de volgende punten:
Deze prijs wordt bij toernooien met meer dan 25 teams opgesplitst in 3 prijzen: Robotontwerpprijs Robot programmeerprijs Robot Strategie&innovatieprijs
Core Values awardDe Core Values naleven is noodzakelijk om te slagen in de FIRST LEGO League en is het voornaamste ingrediënt van ieder team. Er zijn verschillende mogelijkheden om de Core Values te beoordelen.
Regiopartners beslissen zelf in welke vorm ze deze jurering uitvoeren. Aangeraden wordt om minimaal een teamactiviteit bij de jurering uit te laten voeren.
De juryleden zullen hierbij onder andere kijken naar de volgende items:
Deze prijs wordt bij toernooien met meer dan 25 teams opgesplitst in 3 prijzen: Inspiratieprijs Teamwork award Gracious Professionalism™ award Extra prijzenAfhankelijk van de organisatie van de verschillende wedstrijden kan er gekozen worden om extra prijzen uit te reiken. Enkele voorbeelden zijn: de Vrijwilligersprijs, Beste Teamcoach en de Doorzettersprijs. VrijwilligersprijsZonder vrijwilligers geen FIRST LEGO League; zo simpel is het. Deze prijs is dan ook voor een vrijwilliger die zich volledig heeft ingezet op of voor de finaledag. Een blijk van dank vanuit de organisatie, eigenlijk voor alle vrijwilligers. Beste TeamcoachprijsVeel teams bereiken mijlpalen van succes dankzij hun goede relatie met een volwassen coach of mentor. Deze prijs gaat naar de coach of mentor van wie de wijsheid, leiding, geduld en toewijding het meest duidelijk aanwezig is bij de ontmoetingen van het team met de jury. DoorzettersprijsDe Doorzettersprijs is een topprijs! Dit is de prijs voor het team dat niet opgeeft. Alles mag dan tegenzitten, dit team gaat door en gaat zeker niet bij de pakken neer zitten! Met recht mogen zij zich doorzetters noemen! Junior Judges AwardDeze prijs wordt uitgereikt door de Junior Judges, kinderen van 12 t/m 15 jaar die beoordelen op de Core Values.
Welke prijzen precies uitgereikt worden, is afhankelijk van de grootte van de finale. Als je wilt kun je vooraf informeren bij de organisator van jouw finale welke prijzen er worden uitgereikt. |